Mostanra sajnos már Te is láthatod és lehet, hogy érzed is testközelből a koronavírus gazdaságra gyakorolt negatív hatását. Szomorú tény, de a hazai kkv-k nehéz helyzetbe kerültek.

Március elején még senki nem gondolta, hogy ekkora a baj, köztük a hazai vállalatvezetők sem, azonban a kormány által kihirdetett veszélyhelyzetet követően ez már nyilvánvalóvá vált. Az állam segíteni szeretne a bajba jutott kkv-knak, így olyan intézkedéseket hirdetett ki, melyek feltehetőleg enyhíteni fogják a problémákat. Mindemellett persze az sem árt, ha megpróbálunk kreatívan gondolkodni a járványhelyzet idején, és eddig a cégünkre nem jellemző újításokkal próbálkozunk. Most összeszedtünk neked néhány hasznos tippet és a kormány gazdaságvédelmi akciótervéből jó párat, ami segíthet a kkv-knak talpon maradni és kilábalni a válságból.

Milyen hatással van a kkv-kra a járványhelyzet?

Sajnos nincs jó hírünk, ami a kkv-kat illeti, a járvány ellehetetlenítheti a vállalkozásokat, így nagyon nehéz talpon maradniuk. Ahol tudják, ott még mentik a menthetőt és megpróbálnak ehhez az új helyzethez alkalmazkodni, viszont a veszélyeztetett szektorokban durván érezhető a koronavírus negatív hatása. Sok gyár felfüggesztette a termelését, a kereskedelmi és vendéglátó egységekben a rövidített nyitva tartás vagy a teljes bezárás miatt nagymértékű a forgalomkiesés, ami természetesen hozza magával a létszámleépítést is. Elmarad a várt profit, ennek egyenes következménye viszont, hogy csökken a beruházási kedv, elmaradnak a beruházások. Sok vállalkozás végleg kénytelen bezárni a kapuit, hiszen nem tudja kitermelni azt a minimális összeget, ami a fennmaradásához szükséges. Tudjuk, hogy sötét képet mutat a jelenlegi helyzet, viszont van néhány módszer, amivel javíthatsz a helyzeteden és egy kis szemléletváltással sikeresen kilábalhatsz a bajból.

Megoldások járvány idején

  1. Helyzetfelmérés

A legfontosabb, hogy ne ess pánikba és nyugodtan gondold át a céged helyzetét. Milyen hatással lesz a kialakult helyzet a cégedre? Ne hozz hirtelen nagy döntéseket, alaposan mérlegeld a lehetőségeket. Érdemes átgondolnod a cég likviditásának alakulását rövid- és középtávon is. Hogyan alakulnak a bevételek és a kiadások? A megváltozott pénzügyi kondíciókkal nyereséges marad-e a cég, ha nem, meddig finanszírozható a veszteség. Érdemes a legfontosabb ügyfelek, vásárlók véleményét kikérni, fontos lehet a beszállítókkal is egyeztetni. Elmaradhatatlan a humán erőforrás értékelése, mennyire nélkülözhetők a munkatársak ideiglenesen, mik az igényeik és elvárásaik ebben a helyzetben, esetleg milyen könnyű pótolni őket a válságot követően. A működésünkre vonatkozó információk ismeretében már lehet érdemi döntéseket hozni költségcsökkentésről, létszám leépítésről, átmeneti vagy végleges bezárásról.

  1. Újra tervezés

Érdemes elgondolkozni azon is, hogy milyen változásokra lesz szükség a cég életében. Szükséges felülvizsgálni a hosszú távú célokat, a vállalkozás jövőképét. A megváltozott körülmények lehetővé teszik-e ezek elérését? Vagy éppen most döbbensz rá, hogy mindig csak a holnapi napra gondoltál és nem is volt ilyen jövőkép? A válság enyhülésével vissza lehet-e térni a korábbi üzletmenethez vagy jelentősen megváltozik a piacod? Lehet, hogy éppen itt az ideje a korábban halogatott hatékonyságot növelő intézkedések meghozatalának: marketing, értékesítés, folyamat menedzsment, CRM, digitális megoldások mind segíthetnek ebben. Milyen módon profitálhat a céged ebből a helyzetből vagy hogyan csökkenthető a negatív hatás? El lehet gondolkoznod a kisebb-nagyobb irányváltáson, új tevékenységen, kiegészítő szolgáltatások bevezetésén. A túlélés mellett fontos a kilábalás eltervezése, dolgozd ki az újra indulást és tudatosan készülj fel rá!

  1. Állj át home-office-ra

Az országban most rengeteg ember arra kényszerül, hogy otthonról dolgozzon. De mégis mi ebben a klassz? Tulajdonképpen az a jó benne, hogy így elkerülhető a létszámleépítés, a munka nem áll meg, hanem folyik tovább és ez mind jó a cégnek és az alkalmazottaknak is. A cég termel, talpon marad, az alkalmazottak státuszban maradnak és fizetést kapnak, amit el tudnak költeni, így a gazdaság motorja tovább működik. Emellett természetesen még lehet egy pozitív hozadéka a járványnak, még pedig, hogy ez a helyzet elhozhatja a fejlődést a munka világában. Régebben számtalanszor lehetett olvasni olyan fórumokat, ahol azt kifogásolták, hogy a munkáltatók nem eléggé rugalmasak, már ami az otthoni munkavégzést illeti. Nos, még az is előfordulhat, hogy a vírus által egy szemléletváltás következik be a munkaadók részéről és ahol ezt megtehetik, ott a jövőben is egyre gyakrabban fogják alkalmazni a home-office-t. Sőt, még az is előfordulhat, hogy egyre sűrűbben találkozunk majd olyan álláshirdetésekkel, ahol kimondottan otthoni munkavégzésre keresnek munkavállalókat.

  1. Ha a hegy nem megy Mohamedhez

Aki teheti, az maradjon otthon – mindenhol ezt hallani, tegyük hozzá jogosan. De mi a helyzet az olyan vállalatokkal, ahol ezt nem tehetik meg, mert nem lehet otthonról elvégezni az adott munkát? Vegyünk alapul egy éttermet, ahova most senki sem jár, hiszen kerülni kell a kontaktust az emberekkel, emiatt sok vendéglátó egység kénytelen volt bezárni. Mit tegyenek ők ilyenkor? Nos, ebben az esetben még szóba jöhet az étel házhozszállítása, ha eddig nem foglalkoztak ilyen tevékenységgel, akkor ez egy mentőöv lehet a számukra, nyílván nem lesz egyszerű az átállás, de megéri. Viszont akik már korábban is foglalkoztak ezzel, most előnyös helyzetbe kerülhetnek a versenytársaikkal szemben.

Másik ilyen veszélyeztetett szektor a kiskereskedelem. A kijárási korlátozás miatt a patikákon, élelmiszerboltokon és drogériákon kívül minden más egységnek be kell zárnia 15:00-kor. Rengeteg kis és középvállalkozás került emiatt nehéz helyzetbe, mert nem esnek bele a fent említett körbe, emiatt a vásárlóik száma nagymértékben lecsökkent és ez magával hozta egyúttal a forgalomkiesést is. De létezik megoldás! Ahol meg tudják oldani, ott most teljes mértékben átálltak az online eladásra. Számos cég rendelkezik webáruházzal, ahol a vásárlók online tudnak rendelni, és nem kell kimozdulniuk az otthonaikból. Ez a vásárlási forma már a járvány előtt is nagyon népszerű volt, most viszont a veszélyhelyzet alatt virágkorát éli, olyannyira, hogy alig győzik a megrendeléseket teljesíteni a cégek.

Szintén a túlélési praktikák közé tartozhat ugyanebben a szektorban a mozgóboltok kialakítása.  Amennyiben már adott egy furgon, az könnyen átalakítható, polcokat lehet bele szerelni, melyek a termékek tárolására alkalmasak. Korábban is előfordultak ilyen mozgóboltok, akik így általában a kisebb falvak igényeit tudták kielégíteni. A mostani helyzetben viszont még inkább szükséges, hogy minél több mozgóbolt járja az ország falvait, hogy az ott élő emberek – főleg idősek – is hozzájussanak olyan termékekhez, amelyeket nehezen vagy egyáltalán nem tudnának beszerezni más módon. Megéri mozgóboltokat létrehozniuk azoknak a kkv-knak, ahol ez megoldható, mert most igazán nagy erre kereslet, és akár ilyen praktikák is hozzásegíthetik a cégeket a túléléshez.

  1. Képezd magad és munkatársaid!

A kisvállalkozások legnagyobb előnyeként a rugalmasságot szokás megemlíteni, ez ebben a helyzetben kiemelkedő jelentőséget kap. Bár a kis cégek általában nem rendelkeznek akkora tőkével és pénzügyi tartalékkal, de gyorsan képesek alkalmazkodni. Az egyik ilyen lehetőség az új ismeretek, készségek elsajátítása, amelyek új szolgáltatásokat vagy működési formákat tesznek lehetővé. Ha idő szabadul fel a kevesebb feladat miatt, azt célszerű a korábbi elmaradt munkák bepótlása mellett a humán erőforrás fejlesztésére fordítani. Még hasznosabb, ha a képzések tudatosan a változtatásokat és az újra indítást készítik elő.

Ha úgy érzed, szeretnéd átgondolni céged helyzetét és felkészülni a változtatásokra, akkor tekintsd meg a vinter.hu csomagjait és választd ki a te céged számára ideális szolgáltatásunkat! A mi tanácsadásunk online felületen történik, így házhoz szállítjuk a válaszokat a számodra fontos kérdésekre!

 

Kérjen ajánlatot!

Elolvastam és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.